Ben je ontevreden over het functioneren van de MfN-registermediator? Houdt hij of zij zich niet aan het mediationreglement of de gedragsregels voor de MfN-registermediator? Maak je ongenoegen dan eerst kenbaar aan de mediator. Ook met vragen over het mediationproces kun je bij je mediator terecht. Blijf je hierna nog steeds ontevreden, dan kun je tot 12 maanden nadat de mediation is beëindigd een klacht indienen bij het MfN-bureau.
Een klacht indienen
Een klacht over een MfN-registermediator kun je hier indienen.
Let op: je kunt alleen een klacht indienen als de mediation is beëindigd en als de klacht gaat over de mediator zelf, dus niet over de andere partij en/of de kwestie van de mediation (het conflict). Daarnaast kunnen wij alleen een klacht in behandeling nemen als deze conform artikel 3.2 van de klachtenregeling voor de MfN-registermediator is ingediend.
Meer informatie over het indienen van een klacht vind je hieronder in de klachtenregeling voor de MfN-registermediator en de toelichting op de klachtenregeling voor de MfN-registermediator:
Wat gebeurt er met mijn klacht?
Als wij de klacht ontvangen, dan controleert de klachtencoördinator van het MfN-bureau allereerst of de klacht in behandeling kan worden genomen. Indien het MfN-bureau op grond van de door klager ingediende informatie niet objectief kan beoordelen of de klacht in behandeling kan worden genomen, dan kan het bureau verzoeken om extra informatie. Deze informatie dient door klager binnen drie weken na ontvangst van het verzoek binnen te zijn. Bij uitblijven van een reactie kan de klacht niet in behandeling worden genomen.
Is er aan alle voorwaarden voldaan? Dan benoemt de klachtencoördinator een klachtbehandelaar: een neutrale en externe deskundige met een brede oriëntatie en ervaring in de mediationwereld. De behandelaar neemt zowel met jou als met de mediator contact op om de klacht te bespreken.
De klachtenbehandeling die volgt is informeel en laagdrempelig. Uitgangspunt hierbij is het principe van hoor- en wederhoor. De behandelaar doet zelf geen uitspraak, maar staat jou en de mediator bij in het vinden van een oplossing. Komen jullie gezamenlijk tot een oplossing, dan stelt de behandelaar jou, de mediator en het MfN-bureau daarvan op de hoogte. Daarmee is de klacht afgehandeld. De kosten van de klachtbehandelaar zijn voor rekening van het MfN-bureau.
Als de klacht niet wordt opgelost
Als de klachtbehandelaar, mediator en jij niet tot een oplossing komen, dan zijn er twee opties. Je berust in deze situatie of je kunt je klacht voorleggen aan de Stichting Tuchtrechtspraak Mediators (STM). Meer informatie hierover vind je op de website van de Stichting Tuchtrechtspraak Mediators.
Klachten over mediators die niet ingeschreven zijn in het MfN-register, kunnen wij niet in behandeling nemen. Voor deze mediators kun je terecht bij hun beroepsorganisatie. Controleer in het MfN-register of jouw mediator bij ons geregistreerd staat.