Zakelijk
Bij elke zakelijke samenwerking kan het wel eens schuren. Meestal leidt dat niet tot onoplosbare problemen. Met behulp van vaste en vertrouwde adviseurs kom je er meestal wel uit. Maar soms ontstaan er zakelijke conflicten.
Zakelijke conflicten kunnen interne conflicten zijn, tussen de aandeelhouders, het bestuur en de toezichthouder (RvT of RvC), of tussen verschillende gremia binnen de organisatie, bijvoorbeeld de ondernemingsraad/cliëntenraad, directies en managementteam. Denk ook aan conflicten in familiebedrijven, over de opvolging, over de onderlinge relatie of over de strategie of ambitie voor de toekomst.
Zakelijke conflicten kunnen ook conflicten zijn met externe partijen. Denk bijvoorbeeld aan een conflict tussen een organisatie en de IT-leverancier over kosten of invulling van afspraken, een conflict tussen een bouwbedrijf en een aannemer over meerkosten of vertraging, of een conflict over de vergoeding van schade na een contractbreuk.
Een mediator kan in dit soort situaties helpen om er samen weer uit te komen. Met bewezen resultaat.
Mediation bij een zakelijk conflict
Juridische procedures leiden vaak tot onnodige escalatie en bieden geen voedingsbodem om op een creatieve en constructieve manier naar oplossingen te zoeken. Bovendien duren juridische procedures vaak lang en zijn ze kostbaar.
Bij mediation werk je – onder leiding van een onafhankelijke derde – zelf aan een oplossing waarbij de vertrouwelijkheid gewaarborgd blijft. De mediator faciliteert het overleg, zorgt dat de onderwerpen waarvoor een oplossing moet worden gevonden op de agenda komen en bewaakt de voortgang.
Voor een MfN-registermediator die is gespecialiseerd in zakelijke conflicten, ga je naar de zoekfunctie ‘vind een mediator’.
Veelgesteldevragen
Dat is aan de betrokkenen zelf. De MfN-registermediator zal er tijdens het maken van afspraken op letten dat deze afspraken haalbaar en reëel zijn. Er wordt ook besproken hoe ieder zich aan zijn afspraken zal houden, hoe ieder die kan borgen, en wat je doet wanneer een van betrokkene zich niet aan de gemaakte afspraken houdt. Deze afspraken worden schriftelijk vastgesteld in een eindovereenkomst. Hierin kunnen ook de juridische afspraken worden opgenomen. Als men na het ondertekenen van dergelijke overeenkomst zijn afspraken niet nakomt, is het in eerste instantie goed nog eens met elkaar (en een mediator) aan tafel te gaan om te kijken waarom afspraken niet nagekomen worden en hoe dit opgelost kan worden. Als ook dit niet tot het gewenste resultaat leidt, kan men alsnog nakoming van de afspraken in de eindovereenkomst vorderen bij een rechter.
Ja, dat is in zakelijke mediations vaak ook gewenst. Zij kunnen aanwezig zijn bij mediationbijeenkomsten, op de achtergrond meedenken en helpen bij het uitwerken van gemaakte afspraken. Zij moeten zich dan ook wel binden aan afspraken omtrent een mediation, waaronder de geheimhouding. Inmiddels hebben bijvoorbeeld steeds meer advocaten ervaring met mediation, en weten zij dat de bedoeling van mediation vooral is om te voorkomen dat conflicten verder escaleren.
De rol van de mediator is niet in steen gebeiteld. Hij of zij is vrij om het mediationproces in overleg met partijen zo te organiseren als gepast is. Het is belangrijk dat de mediator daarbij goed in de gaten houdt wat de verwachtingen van partijen zijn. Wordt de mediator daarom gevraagd, al dan niet op eigen initiatief, dan is het niet uitgesloten dat de mediator zelf ook oplossingsrichtingen suggereert. Dit kan bijvoorbeeld (ook) plaatsvinden in een-op-eengesprekken. Maar uiteindelijk moeten de partijen zelf volledig achter de oplossing staan.
Ja, mediation is geschikt voor het oplossen van zakelijke conflicten. Het grote voordeel van mediation is dat partijen in een vertrouwelijke sfeer kunnen proberen hun geschil op te lossen en daarbij zelf de regie houden op wat in mediation wordt besproken, de voortgang van het mediationproces en de kosten. De mediator zorgt ervoor dat partijen meer begrip voor elkaars standpunten en belangen krijgen. En vooral: anders dan in traditionele rechtspraak houden partijen bij mediation de oplossing van hun conflicten en de uitkomst daarvan in eigen hand Er wordt gestreefd naar een oplossing, waarmee beide partijen het conflict achter zich kunnen laten.