Het MfN-register heeft als ultiem doel de kwaliteit van mediations en mediators en Nederland te bevorderen en te waarborgen. Daartoe zet een groot aantal (externe) kwaliteitsfunctionarissen zich in voor het kwaliteitssysteem van het MfN-register. De maand juni stond in het teken van bijeenkomsten met verschillende kwaliteitscommisies, waaronder de commissie Regelgeving en de PE-commisie. Daarnaast kwamen ook de klachtbehandelaars van het MfN-register kwamen bijeen voor hun tweejaarlijkse evaluatie.
Commissie Regelgeving
Het fundament van de kwaliteit van mediation en MfN-registermediator is de regelgeving, waaronder de MfN-model mediationovereenkomst, het MfN-Mediationreglement en de Gedragsregels, de klachtenregeling en het onafhankelijk tuchtrecht.
De aspecten van het kwaliteitsstelsel zijn voor iedere MfN-registermediator handvatten voor de professionele beroepsuitoefening. Voor de cliënten, verwijzers en allen die een beroep op mediation doen, vormen deze aspecten een waarborg voor een hoge professionele kwaliteitsstandaard.
Mediation staat middenin de maatschappij en is daardoor voortdurend in beweging. De leden van de kwaliteitscommissie Regelgeving kwamen op 11 juni bijeen om de huidige ontwikkelingen te bespreken en te adviseren over actuele onderwerpen en vraagstukken die voortkomen uit de mediationpraktijk. De leden van de commissie zijn allen ervaren registermediators met deskundigheid op het gebied van regelgeving en/of kwaliteit. Zij hebben zowel juridische als gedragswetenschappelijke achtergronden.
PE-commissie
Een van de vaste onderhoudseisen van het MfN-register is de permanente educatie (PE). Iedere professionele mediator dient kennis en vaardigheden continu op peil te houden met opleidingen, intervisie/supervisie, co-mediation, doceren en publiceren conform het PE-reglement.
Op 24 juni kwamen de leden van de PE-commissie voor de tweede maal bijeen. Er werd gesproken over vraagstukken in het PE-stelsel. De vragen die vandaag centraal stonden, waren onder andere de categorieën in het huidige PE-reglement, de vorm en inhoud van het PE-aanbod en de vereisten voor de PE-aanbieders.
In het kader van deze herijking PE-stelsel worden meerdere bijeenkomsten georganiseerd waarin vraagstukken aan bod komen die zien op de permanente educatie van de MfN-registermediator. De kwaliteitscommissie PE zal dit jaar haar eindadvies formuleren.
Klachtenregeling en onafhankelijk Tuchtrecht
In de uitvoering van de MfN-klachtenregeling vervullen de klachtbehandelaren een onmisbare rol!
Op 25 juni kwamen de klachtbehandelaren en medewerkers van het MfN-bureau bijeen voor een tweejaarlijkse evaluatiebijeenkomst.
De klachtenprocedure van de MfN is gericht op het oplossen van de klacht. Dat gebeurt op een laagdrempelige en informele manier. Iedere klachtenprocedure wordt geëvalueerd en jaarlijks worden alle klachten geanalyseerd. Uit de evaluaties en analyses blijkt dat de klachtenprocedure van MfN een effectief instrument is om (verdere) escalatie van een klacht te voorkomen.
In 2023 ontving de MfN 79 klachten, waarvan 50 klachten in behandeling zijn genomen. Daarvan zijn door klagers uiteindelijk 11 zaken ingediend bij de Stichting Tuchtrechtspraak Mediators (STM).
Kijken we naar de afgelopen 10 jaar, dan zijn er gemiddeld ongeveer 63 klachten per jaar in behandeling genomen. Op 2600 MfN-registermediators betekent dit dat slechts een klein deel van de beroepsgroep (circa 2%) te maken krijgt met een klacht.
Alle cijfers zijn ook te vinden in de klachtenanalyse.