Het MfN-bureau verricht werkzaamheden voor de MfN en het MfN-register. Hieronder valt de gehele uitvoering van het kwaliteitssysteem dat hoort bij het MfN-register met aansturing van de externe functionarissen die betrokken zijn bij de uitvoering daarvan. Daarnaast is het MfN-bureau al sinds 1993, voorheen als Nederlands Mediation Instituut (NMI), de kennisbank van mediation in Nederland.
Wat doet het MfN-bureau?
Wat het MfN-bureau doet, is niet in een zin samen te vatten. De werkzaamheden zijn uiteenlopend. Dat geldt ook voor de vragen die de medewerkers van ons bureau krijgen. Taken en werkzaamheden van het MfN-bureau zijn onder andere:
- Inhoudelijke mediationhelpdesk:
Dagelijks staan wij telefonisch en via e-mail mediators, klanten van mediators, aankomende mediators, verwijzers, kwaliteitsfunctionarissen, etc. te woord die inhoudelijk vragen hebben over mediation en/of het MfN-register. - Alles wat komt kijken bij registerbeheer en uitvoering van het kwaliteitssysteem van het MfN-register. Denk hierbij aan in- en uitschrijvingen, peer review, PE, audits opleidingsinstituten, reglementen en modellen, klacht en tuchtrecht, et cetera.
- Uitvoering van meerdere kwaliteitscommissies MfN-register
- Contacten en overleggen met de Rechtspraak, Raad voor Rechtsbijstand, ministerie van Justitie en Veiligheid en andere ministeries, Kamerleden, et cetera.
- Contacten met erkende opleidingsinstituten en onafhankelijk examenbureau.
- Bijeenkomsten met functionarissen betrokken bij de uitvoering van het kwaliteitssysteem MfN-register.
- Bijeenkomsten en meetings, waaronder het Mediationcongres.
- Beheer, controle en uitvoering financiën organisatie.
- Communicatie richting mediators, publiek, opleiders, ketenpartners en andere betrokkenen in het mediationveld, media, et cetera. Onder andere door middel van website, nieuwsbrieven, mailingen, persberichten en social media.