Weten waar MfN voor staat? Lees dan hieronder onze speerpunten:
Kerntaken
- Het houden en beheren van het kwaliteitsregister voor mediators in NL: het MfN-register, en het verder (door)ontwikkelen van het huidige kwaliteitsstelsel van het MfN-register.
- Inbedding en bevordering van mediation in de samenleving, dat wil zeggen een zo breed mogelijk gebruik van mediation als conflictoplossing of -preventie.
- MfN vertegenwoordigt de algemene belangen van mediation in Nederland bij overheden en andere relevante stakeholders. MfN fungeert als keten- en strategisch partner in verschillende gremia, waarin zij kwalitatief goede mediation volgens het kwaliteitsstelsel van het MfN-register uitdraagt.
- Het faciliteren van informatieoverdracht, kennisuitwisseling en ontmoetingen.
- Het (doen/laten) uitvoeren van (wetenschappelijk) onderzoek en het instellen/houden van een leerstoel; en verder al hetgeen in de ruimste zin met één en ander verband houdt, daartoe behoort en/of daartoe bevorderlijk kan zijn.
Maatschappelijke relevantie
Voor de acceptatie van mediation als een op zichzelf staande wijze van conflictoplossing is de kwaliteit essentieel. Dat wordt alleen maar belangrijker naarmate mediation een grotere plaats krijgt in het maatschappelijk bestel, zoals nu het geval is bij onder meer de Toeslagenaffaire, de Mijnbouwschade en de Klokkenluidersregeling. Hier speelt een algemeen belang: de maatschappij moet er op kunnen vertrouwen dat mediations voor iedereen op dezelfde manier gekaderd zijn. Wetende dat elke mediation anders is en ook elke mediation anders verloopt.
Kwaliteitstandaard
Voor het bevorderen van mediation als een op zichzelf staande vorm van conflictoplossing moet de toepassing voor ieder die er een beroep op doet adequaat zijn. Dat wordt bereikt door een (minimaal) uniform, consistent en transparant kwaliteitsniveau van de professional aan te bieden. Iedereen die een mediationtraject aangaat moet er op kunnen vertrouwen dat het mediationproces volgens vaste, van tevoren kenbaar gemaakte regels (het MfN-reglement) verloopt. Dat geldt voor het individu en voor de organisatie of instantie die aan een mediation deelneemt of er naar verwijst. De kwaliteit moet voor iedereen transparant zijn, controleerbaar en gesanctioneerd door onder andere registratie-eisen en onderhoudseisen, MfN-gedragsregels, klachtenregeling en het bestaan van het onafhankelijk tuchtrecht. Tenslotte moet er sprake zijn van één, voor de gebruiker duidelijk herkenbare en openare, vindplaats voor kwalitatief hoogwaardige mediators.
MfN (vroeger: NMI) houdt dat openbare register voor alle praktiserende en gekwalificeerde mediators met een beroepsregistratie inmiddels 30 jaar. Zij onderhoudt het kwaliteitssysteem voor de mediators en voorziet als enige in Nederland in alle van daarvoor belang zijnde aspecten. De kwaliteit van het MfN-register en van de MfN-registermediator staat in het mediationveld niet ter discussie, sterker nog: andere organisaties in het veld leunen daar sterk op. MfN is feitelijk het enige non-profit mediatorsregister in Nederland. Daarom heeft de minister er terecht voor gekozen om – volgens de strekking van de motie Ellian/Kops – het MfN-register als uitgangspunt te nemen voor het centrale mediatorsregister.